https://content-eu-8.content-cms.com/12becebc-ce88-4f3c-844b-fed0588ae8fb/dxdam/3e/3e71f424-b726-4c7f-896a-a3d3dcf9025b/stany-crets-news-1440x450.jpg

Stany Crets: “Wij maken alleen musicals die we zélf willen zien”

Gepubliceerd op zo 10.07.2022

‘MAMMA MIA!’, ‘The Sound of Music’, ‘Spamalot’, ‘Rocky Horror Show’… De hitmusicals van Deep Bridge zijn sinds de start in 2017 niet meer op twee handen te tellen. De samenwerking tussen het team, oprichter en producer Koen Hendrickx en regisseur Stany Crets is duidelijk een succesformule.

Onlangs vierde Deep Bridge zijn vijfde verjaardag. Proficiat, Koen en Stany.

Koen: “Bedankt! Toen we met Deep Bridge begonnen, hadden we eigenlijk niet de ambitie om zo snel zo groot te worden. Maar eigenlijk is het na onze eerste persconferentie meteen ontploft. Dat bracht wel wat uitdagingen met zich mee, vooral op financieel vlak. Onze eerste voorstellingen, zoals ‘The Rocky Horror Show’ en ‘Spamalot’ zaten in een nichehoek. Aan de andere kant heeft ons dat wel meteen een smoel gegeven.”

Intussen brengen jullie wél oerklassiekers, zoals‘MAMMA MIA!’

Koen: “Toen ik aan Stany voorstelde om ‘MAMMA MIA!’ te maken, dacht ik dat hij daar nooit op zou ingaan. Maar al na twee minuten sms’te hij terug: Natúúrlijk gaan we dat doen, als ik er maar mijn eigen ding mee mag doen.”

Stany: “Toen we aan ‘MAMMA MIA!’ begonnen, waren mijn kinderen 10, 12 en 14 jaar. Toen al kenden zij de muziek van ABBA, terwijl dat muziek uit mijn jeugd is. ABBA is eigenlijk zoals een snoepzak. Bijna iedereen houdt ervan, en eens je eraan begint, kan je niet meer stoppen.”

Welke musical staat nog op jullie bucket list? 

Stany: "'Jesus Christ Superstar' wil ik ooit nog maken. Wij hebben een lange bucket list, die af en toe verandert. Sommige hebben we al kunnen verwezenlijken zoals 'The Rocky Horror Show'. Sommige titels staan al jaren op de lijst, maar worden door omstandigheden altijd opgeschoven. Maar dat is niet erg, zo hebben we nog iets om naar uit te kijken." (Lacht)

De musicals van Deep Bridge staan bekend om hun frisse blik. Waar blijf je de inspiratie vandaan halen?

Stany: “Mijn proces begint altijd op dezelfde manier: ik zit thuis en ben totaal inspiratieloos. Tot ik begin na te denken. Wat wil ik zien als ik zelf in de zaal zit, vraag ik me dan af. En dan komen de ideeën meestal vanzelf. Voor ‘The Sound of Music’ heb ik de film herbekeken. Vooral de sfeer vond ik fantastisch. De cadrage, het camerawerk, de kleuren… En die sfeer hebben we vertaald naar het toneel.”

Koen: “Eigenlijk maken wij altijd voorstellingen waar we zelf tickets voor zouden kopen. Wij zijn oude, witte mannen, maar op een of andere manier slagen wij erin om veel jong volk naar de zalen te lokken.”

Word je na vijf jaar en honderden voorstellingen nog zenuwachtig?

Stany: “Eigenlijk niet, dat heb ik beseft bij de eerste try-out van ‘The Sound of Music’. Die voorstelling stond helemaal nog niet op punt, maar we zijn er gewoon voor gegaan. En ik was helemaal niet zenuwachtig. De tijd dat ik voor een voorstelling door de gangen liep te ijsberen, is voorbij. Waarschijnlijk is dat een teken van overmoed.” (Lacht)

Koen: “Ik denk dat dat vooral komt doordat we trouw blijven aan onszelf en het DNA van Deep Bridge. Onze producties worden met heel veel liefde gemaakt. Wij nemen onszelf niet ernstig, maar wél wat we doen.”